سعادت عادت است آنرا پرورش دهید.
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
خانه » مطالب گوناگون » سلامت و پزشکی » خوراکی هایی برای فصل تابستان

خوراکی هایی برای فصل تابستان

خوراکی هایی برای فصل تابستان

فصل تابستان , گرما , مزرعه , گندم زار , طبیعت تابستان , خورشید

تابستان كم‌كم آغاز شده و روزها گرم‌تر هم مي‌شوند. از آنجا كه در اين روزها گشت‌وگذار در شهرها هم بيشتر مي‌شود، بهتر است با خوردن مواد غذايي مناسب آثار منفي گرما بر بدن را كمرنگ كنيم. معمولاً كم‌آبي، نخستين مشكلي است كه با علائم مختلفي مانند سردرد و سرگيجه گريبانمان را مي‌گيرد اما با بالا رفتن دما، بهتر است چه تغييرهايي در عادت‌هاي غذايي‌مان بدهيم تا مشكلات به حداقل ممكن برسند؟ اين همان چيزي است كه در اين مطلب به آن پرداخته‌ايم.

قهوه و چاي را محدود كنيد

نوشيدني‌هاي كافئين‌دار مانند قهوه و چاي ادرارآور است و سبب از دست دادن آب بدن مي‌شود و خوردن آن در فصل تابستان توصيه نمي‌شود. كاهش مايعات در بدن سبب گرمازدگي مي‌شود و ما همزمان با از دست دادن مايعات در بدن سديم و املاح هم از دست مي‌دهيم بنابراين نمي‌توانيم آب ساده را جايگزين كنيم و يكي از علت‌هايي كه در فصل تابستان مردم مايل به خوردن مايعات شيرين مانند شربت هستند همين امر است. بهترين راه پيشگيري از گرمازدگي خوردن آب حاوي چند قطره آبليمو و كمي نمك است كه مي‌تواند جلوي گرمازدگي را تا حدي بگيرد. استفاده از ميوه و سبزيجات بويژه هندوانه، طالبي و خربزه نيز يكي از راه‌هاي تامين آب از دست رفته در فصل تابستان است و استفاده از عرقياتي كه طبع خنك دارند مانند بيدمشك و كاسني مي‌تواند بسيار مفيد باشد. اما نوشيدني‌هاي كافئين‌دار مانند قهوه و چاي ادرارآور است و سبب از دست دادن آب بدن مي‌شود و توصيه مي‌كنيم آنهايي كه عادت به خوردن چاي دارند نهايتا چاي كمرنگ بنوشند. نوشيدني‌هاي گازدار ترجيحاً نبايد استفاده شود چرا كه دستگاه گوارش را به هم مي‌ريزند و خوردن خاكشير و شربت به‌ليمو بهترين نوشيدني براي جلوگيري از گرمازدگي است. تخم شربتي (دانه‌گياه‌ريحان) به علت اينكه بعد از مصرف، دانه‌ها لعاب‌دار مي‌شوند بهترين راه براي نگهداشت آب بدن است. همچنين مايعات خيلي سرد را فوراً نبايد نوشيد چرا كه تعادل سيستم گوارش و ايمني را بر هم مي‌زند.

مصرف روغن را به حداقل برسانيد

تا مي‌توانيد، ميزان روغن مصرفي در طبخ غذا را كم و به‌جاي روش‌هايي نظير سرخ كردن، از روش‌هايي مانند كباب و گريل كردن استفاده كنيد تا ميزان حرارت ديدن غذا در روغن به حداقل ممكن برسد. نوشيدني‌هاي كافئين‌دار مانند قهوه و چاي ادرارآور است و سبب از دست دادن آب بدن مي‌شود و توصيه مي‌كنيم آنهايي كه عادت به خوردن چاي دارند نهايتا چاي كمرنگ بنوشند.

غذاي سرد تهيه كنيد

بهتر است براي وعده‌هاي غذايي اصلي، غذاهاي سرد يا غذاهايي كه نياز به پخت طولاني ندارند، انتخاب كنيد البته چه بهتر كه قسمت اعظمي از اين غذاها را سبزي‌ها تشكيل دهند زيرا مقدار قابل‌ملاحظه‌اي آب دارند و مي‌توانند تا حدود بسياري نياز شما به آب را تامين كنند.

تا مي‌توانيد آب خنك بنوشيد

بررسي‌ها نشان داده‌اند آب خنك بيشتر از آب يخ به رفع تشنگي كمك مي‌كند و باعث مي‌شود بيشتر آب بخوريد. البته اگر كه تمايلي به نوشيدن آب نداريد، مي‌توانيد آبميوه خانگي ميل كنيد؛ مثلاً تكه‌هاي طالبي را با يخ در مخلوط‌كن بريزيد و اين نوشيدني گوارا را بنوشيد.


تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است