اینترنت همانند دریاست ، کسی که آن را نمی شناسد همانند کسی ست که شنا را نمی داند.
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
خانه » مطالب گوناگون » سلامت و پزشکی » فواید ميوه‌های تابستانی

فواید ميوه‌های تابستانی

 فواید ميوه‌های تابستانی

 

میوه های تابستانی

ميوه‌ها جزو گروه‌هاي غذايي‌اي هستند که خوردن‌شان همواره به وسيله متخصصان تغذيه توصيه مي‌شود و تاکيد آن‌ها اين است که ميوه‌ها تازه باشند؛ يعني ميوه هاي تابستاني، در تابستان و ميوه‌هاي زمستاني در زمستان خورده شوند. البته تنوع بخشيدن به رژيم غذايي نيز جزو توصيه هاي ديگر آنهاست زيرا ميوه‌ها خواص ويژه‌اي دارند که مي‌توان از آن‌ها بهره برد.


گلابي و چربي خون

مطالعات نشان داده خوردن يک گلابي رسيده، ۲۰درصد از نياز روزانه به فيبر را تامين و به کاهش چربي خون (کلسترول) کمک مي‌کند.دريافت اين مقدار فيبر در تنظيم قند خون نيز موثر است به همين دليل توصيه مي‌شود افراد ديابتي در برنامه غذايي شان اين ميوه را بگنجانند.همچنين، بررسي‌ها نشان داده‌اند در گلابي ماده معدني اي به نام “برن” وجود دارد که در بهبود عملکرد مغز و انتقال پيام هاي عصبي در اين ارگان دخالت دارد.

انگور و اختلال حواس

انگور از منابع پتاسيم محسوب مي‌شود بنابراين خوردن آن باعث کاهش فشار خون خواهد شد.از سوي ديگر، از آنجا که کمبود پتاسيم اختلال هاي حواس و افسردگي را در سنين بالا و سالمندي به وجود مي‌آورد، به خصوص در افرادي که ميوه و سبزي هاي کمي مصرف مي‌کنند، عادت به خوردن انگور مي‌تواند کمک کننده باشد.به علاوه، انگور از منابع ترکيب‌هايي با خواص آنتي اکسيداني است که دريافت آن‌ها از بروز سرطان‌هايي که بر اثر آلودگي هوا و خوردن فرآورده هاي گوشتي ممکن است به وجود بيايد، پيشگيري مي‌کند.

آلو و کم‌خوني

خوردن ۱۰۰گرم آلو ۲۰درصد از نياز روزانه خانم‌ها به آهن را برطرف مي‌کند. به همين دليل به گياهخواران توصيه مي‌شود اين ميوه را در برنامه غذايي روزانه شان بگنجانند تا احتمال ابتلا به کم خوني فقر آهن در آن‌ها کاهش پيدا کند.اين ميوه از منابع مناسب پتاسيم نيز محسوب مي‌شود به همين دليل به بيماران فشارخوني پيشنهاد مي‌شود آلو را در سبد ميوه خود داشته باشند و روزانه ۲ تا ۳ عدد از اين ميوه را ميل کنند.در ضمن، آلو از ميوه‌هايي است که شدت يبوست را کاهش مي‌دهد و کساني که مکرر دچار اين مشکل گوارشي مي‌شوند، بهتر است بيشتر آلو بخورند.

هلو و يبوست

خوردن يک هلوي متوسط، ۸درصد از نياز روزانه به فيبر را تامين مي‌کند و دريافت آن بهبود دهنده يبوست است. اين مقدار فيبر، سطح کلسترول خون را پايين مي‌آورد و احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي را نيز کم مي‌کند.اين ميوه از منابع ويتامين C نيز محسوب مي‌شود و به همين دليل توصيه مي‌شود افرادي که به بيماري‌هاي لثه مبتلا هستند، آن را در برنامه غذايي روزانه شان بگنجانند.جالب است بدانيد با خوردن يک هلوي متوسط ۳۴ميلي گرم از نياز روزانه به اين ويتامين تامين مي‌شود.

انبه و فشارخون

خوردن يک انبه کامل که حدود ۶۵۰گرم وزن دارد، مي‌تواند ۳۳درصد از نياز روزانه به پتاسيم را تامين کند، به همين دليل خوردن اين ميوه به فشارخوني‌ها توصيه مي‌شود.در ضمن، انبه از منابع بتاکاروتن است که يکي از آنتي اکسيدان هاي قوي است و از بروز کم خوني و فقر آهن پيشگيري مي‌کند.بررسي‌ها نشان داده خوردن اين ميوه به دليل داشتن بتاکاروتن فراوان و به خصوص ترکيبي به نام کريپتوگزانتين، ريسک ابتلا به سرطان رحم را هم پايين مي‌آورد.

انجير و پوکي استخوان

انجير از ميوه هاي کلسيم دار است. به طوري که با خوردن ۳عدد از آن، ۲۱درصد از نياز بدن به اين ماده معدني تامين مي‌شود.انجير فيبر فراواني نيز دارد به اين دليل کساني که از يبوست رنج مي‌برند، بهتر است آن را در برنامه غذايي شان بگنجانند.آهن نيز از ديگر موادي است که با خوردن انجير به بدن مي‌رسد از اينرو، انجير گزينه‌اي مناسب براي کساني است که خطر کمبود کلسيم و آهن در آن‌ها بالاست مانند گياهخواران و سالمنداني که در معرض پوکي استخوان هستند.

منبع : روزنامه آرمان امروز


تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است